A BBC állati elmékkel foglalkozó sorozatának legújabb részében arra kereste a választ, valóban van-e a kutyáknak időérzéke vagy más jelekből következtetik ki, mikorra várhatnak minket haza?

A BBC csapat egy Jazz nevű magyar vizsla viselkedését rögzítette a lakásba szerelt kamerákkal. A kutyus – ahogy az enyém is – látszólag pontosan tudta, mikorra jön haza a gazdája és negyed órával a várható érkezés előtt izgatottan szaladgált a lakásban. A gazdák tudják: senki nem tud olyan hatékonyan emlékeztetni a sétaidőra, mint egy kutya. Őpulisága például „legrosszabb esetben” tíz perccel korábban jön oda hozzám, hogy kérje a sétát, de a legtöbbször percre pontosan pattan fel este nyolckor az induláshoz.

vizsla.jpg

Az Inside the Animal Mind csapata arra volt kiváncsi, valóban az idő múlását érzékelik a kutyák vagy valami más jelből következtetik ki, mikorra érünk haza? Kenneth Macdonald és csapata teszt gyanánt egyik délután alaposan beterítette a lakást a szeretett gazda használt pólóinak szagával és ezzel sikerült becsapnia Jazzt. A vizsla békésen elszundított, és teljes meglepetésként érte, amikor a gazdája szokás szerint betoppant délután ötkor.

Ez persze csak egy eset és számtalan egyéb tényező is befolyásolhatta Jazz viselkedését, a kísérlet eredménye arra utal, hogy a kutyák a gazdaszag fokozatos csökkenését figyelik meg és összekapcsolják azt a hazaérkezéssel. Ha mesterségesen pótoljuk  a szagot, a kutyák „időérzéke” is megszűnhet. 

A bejegyzés trackback címe:

https://neveljunkkutyat.blog.hu/api/trackback/id/tr455788290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.01.29. 20:13:23

Valami más is közrejátszhat, mert macskáknál is tapasztaltam ezt. A vándorútjaikból pár perccel azelőtt tértek haza, mielőtt édesanyám hazaért a munkából és első dolga volt ételt adni nekik. Amikor én vásároltam be és hordtam haza rendszeresen az ételt egy órával később, akkor átálltak az új időpontra. Arra nem emlékszem, hogy a téli-nyári óraállítás megzavarta-e őket.

Sandor Szigeti 2014.02.03. 05:46:19

Nekem is volt egy puli-cocker spaniel küvé kutyusom, és mindig megérezte, ha pingpongozni mentem,- mert akkor mindig magammal vittem - és nem a boltba. 10-15 perccel az indulás előtt már izgatottan rohangált a ház körül. Először a kulcs-csomó csörgésére gyanakodtunk, de nem. Anélkül is jelzett. Az időpont rendszeresen szerdán és vasárnap négykor volt. Ez fontos. Ha időpontot változtattunk azt nyilván nem érzékelte, de mivel a boltba balra, edzésre jobbra kellett menni, figyelt és ha irányt váltottam és a szokatlan időben mégis jobbra mentem, azonnal sírásra váltott.
süti beállítások módosítása