Többen felvetették a répa-reggeli poszt kapcsán a pucolás kérdését, ezért gyorsan összeszedtem,  szerintem miért érdemes szinte minden gazdának megtisztítania minden zöldséget, mielőtt bárkivel megetetné.

A „szinte minden gazda” megfogalmazás arra utal, hogy gyanítom: kevés gazda olyan szerencsés, hogy saját bio kertészete legyen. Ha magadnak termeled a répát és tudod, hogy garantáltan nem érintkezik gyomirtóval, műtrágyával, akkor persze semmi akadálya, hogy alapos mosás után héjastul megedd vagy megetesd a kutyával.

Ha (nem bio) boltban veszed a zöldséget, akkor viszont számolni kell azzal, hogy a répa héjában, illetve annak finom repedéseiben felgyűlhetnek a vegyszerek. A fiatal répácskákat elég egy kefével lecsutakolni, de az idősebb, nagyobb példányok felszíne általában rücskös, és nagyobb az esély arra, hogy a mélyedésekben leparkolnak a kemikáliák, amiknek egy része még a lelkiismeretes tisztítás után is ott maradhat. Ráadásul a gyökérzöldségek az asztalunkhoz vezető út során kisebb sérüléseket szerezhetnek,  ezekben a résekben, horzsolásokban élik világukat a baktériumok, ezért a sérült héjat mindenképpen tanácsos eltávolítani.

Toxoplazmózis

Külön figyelmet érdemel a Toxoplasma gondii nevű sejten belül élősködő kórokozó, ami többek között szennyezett földdel jut a szervezetbe. A toxoplazmózis az egészséges szervezetben is okozhat mononukleózishoz hasonló tüneteket, a legyengült immunrendszerben pedig komolyabb kárt tehet, például tüdő-, máj-, és szívbetegségeket idézhet elő. Ráadásul kutyák esetében a fertőzés olyan neurológiai és egyéb tünetekkel is járhat, amik félrevezethetik az állatorvost a diagnózis során. Pár tünet, ami toxoplazmózis esetén jelentkezhet: hányás, hasmenés, izomgyengeség, depresszió, remegés, szemgyulladás, légzési- és mozgáskoordinációs nehézségek... stb.

„Edd a héját, abban van a vitamin”

Ez nagyon sok zöldség esetében (paradicsom, krumpli, padlizsán, uborka, cékla) igaz, ezeket jó ötlet héjastul fogyasztani, ugyanis a héjban olyan vitamin-, nyomelem- és flavonoid raktárak találhatóak, amik sokkal hasznosabbak, mint a „ruha” alatt lévő zöldség.

 A répa más téma. Ugyan itt is közvetlenül a felszín alatt található a legtöbb vitamin, de nincs olyan kontraszt a vitamintartalom tekintetében a héj és a belső rész között, mint a fent felsorolt zöldségek esetében. Magyarul, ha egy késsel lekaparjuk a répa külső felszínét, azzal nem veszítünk sokat. 

A bejegyzés trackback címe:

http://neveljunkkutyat.blog.hu/api/trackback/id/tr915759326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.